Első házasok kedvezménye 2018

2018.01.31

Bejegyzésünkből megtudhatod, hogy kinek jár az első házasok kedvezménye és mit kell tenned az igényléséhez, valamint, hogy 2018-ban mekkora összegben és meddig lehet érvényesíteni ezt a kedvezményt a személyi jövedelemadóból.

Kik lehetnek jogosultak rá?

2015. január 1-jétől a 2014. december 31-e után házasságot kötött minden olyan házaspár, amely esetében legalább az egyik házastárs első házasságát köti, jogosult a kedvezményre.

Mit kell tennem ahhoz, hogy érvényesíthessem a kedvezményt?

A kedvezmény igénybevételének feltétele a házastársak nyilatkozatai munkáltatóik felé, amennyiben rendelkeznek munkahellyel. A nyilatkozatnak tartalmaznia kell mindkét fél adóazonosító jelét, valamint hogy a kedvezményt melyikük veszi igénybe. Úgy is dönthetnek, hogy megosztják az összeget egymás között, ezt a nyilatkozatokban pontosan kell feltüntetni.

Úgy is lehet dönteni, hogy nem nyilatkoztok a kedvezmény igénybevételéről a munkáltató felé. Az adott év személyi jövedelemadó bevallásában kell ilyenkor feltüntetni a kedvezmény összegét. A kedvezmény abban az esetben is érvényesíthető, ha a magánszemély maga köteles az összevont adóalapja adóelőlegét megállapítani.

Mennyit jelent ez havonta?

A házastársak együttesen jogosultsági hónaponként 33 335 Ft-tal csökkenthetik adóalapjukat. Ez azt jelenti, hogy ha csak az egyik fél veszi igénybe a kedvezményt, akkor a nettó fizetése 5 000 Ft-tal lesz több havonta. Az első házasok kedvezményének összege 2018-ban is változatlan marad.

Mikortól meddig érvényesíthető a kedvezmény?

A kedvezmény érvényesíthetőségének kezdete a házasságkötést követő hónaptól lehetséges. Érvényesíteni az innentől számított 24. hónapig lehet. Ha ezen időszak alatt a házasság felbomlik, akkor tovább már nem érvényesíthető a kedvezmény.

Jogosult lehetek az első házasok kedvezménye mellett a családi adókedvezményre is?
Amennyiben a magánszemélynek van elegendő SZJA köteles jövedelme, amiből érvényesíteni lehet, akkor nincs akadálya. Eltörölték azt a szabályt, ami kizárta a két kedvezmény egyszerre történő érvényesíthetőségét.
Az érvényesíthetőség sorrendje: először az első házasok kedvezménye vonható le az adóalapból, utána a családi adókedvezmény, ha maradt még elegendő adóalap.